وب نوشته های امیرحسین مجیری

کلمات کلیدی
پیوندها

رمان های دوست داشتنی مصطفا ملکیان

شنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۱، ۰۶:۱۱ ب.ظ
رمان های محبوب مصطفی ملکیان

در گفت و گویی که با استاد ملکیان داشتم (+)، از ایشان در باب رمان های محبوب شان پرسیدم. آنچه می بینید پاسخ ایشان است:

1- در رأس همه، من رمان های داستایفسکی را می پسندم. و از همه بیشتر رمان «برادران کارامازوف» [نشر ناهید].
ولی من همه ی رمان ها و حتا داستان های کوچک داستایفسکی را هم می پسندم. یعنی عمق روانشناختی شان را می پسندم.

2 و 3- در میان رمان های «رومن رولان» همان دو کار شاهکار او را یعنی: «ژان کریستف» [فردوس- 30000 تومان] و «جان شیفته» [نشر دوستان] خیلی می پسندم. 
4- البته رمان های دیگر او را هم می پسندم. کتاب «سفر درونی» [نیلوفر- 6000 تومان] او را که در واقع رمان نیست بلکه شرح حال گونه ای است.
5 تا 7- و نیز «تراژدی های ایمان» [نشر پارت] او را یا سرگذشتی که رولان از بتهوون [امیرکبیر- 2000 تومان] نوشته یا سرگذشتی که از مهاتما گاندی [موسسه مطالعات تاریخ معاصر- 5800 تومان] نوشته. هر چه از رومن رولان خوانده‌ام را پسندیده ام. چه داستان چه رمان چه زندگی نامه چه نمایش نامه.

8 تا 13- «کازانتزاکیس» هم همین گونه است. من همه ی آثار او را می پسندم و از همه بیشتر «زوربای یونانی» [نگاه- 12000 تومان] را. هم چنین رمان «مسیح باز مصلوب» [خوارزمی- 17000 تومان]، «آزادی یا مرگ»[خوارزمی- 11000 تومان]، «برادرکشی» [کوچک- 4500 تومان]، «سرگشته ی راه حق» [امیرکبیر- 4700 تومان] که درباره ی فرانسوای آسیزی است و نیز «گزارش به خاک یونان» [نیلوفر- 7900 تومان] که البته رمان نیست وشرح احوال درون است.

14 تا 18- «تولستوی» را هم می پسندم مخصوصن «رستاخیز» [دنیای نو- 18500 تومان] او را که از «جنگ و صلح» هم بیشتر می پسندم. اما از رستاخیز که بگذریم «آنا کارنینا» [نیلوفر- 25000 تومان] و البته «جنگ و صلح»[امیرکبیر- 15000 تومان]. و درمیان رمان های کوتاه تر بهترین البته همان «مرگ ایوان ایلیچ» [نیلوفر- 3500 تومان] است. داستان های کوتاه تولستوی را هم می پسندم. که مجموعه ی خوبی از آن را نشر چشمه با عنوان«سونات کرویتسر و چند داستان دیگر» [چشمه- 18000 تومان] که مجموعه داستان های کوتاه تولستوی است منتشر کرده است. مجموعه ی خوبی است.

19 تا 21- از رمان های «هرمان هسه» بعضی هایش را خیلی می پسندم.  مثلا «گرگ بیابان» [اساطیر- 6500 تومان]، «سفر به سوی صبح» [ماهی- 2700 تومان] و «نرگس و زرین دهان» [سخن گستر- 3500 تومان] که بعد ها آقای سروش حبیبی با نام «نارسیس و گلدمونت» [چشمه- 3500 تومان] آن را ترجمه کرد. یعنی به همان تعبیر آلمانی اش.

[«هاینریش بُل» را آنقدر که بعضی می پسندند نمی پسندم. نه اینکه نپسندم اما نه به اندازه ای که شیفتگانی گفته اند. «گونتر گراس» را هم به همین صورت. که همزمان اوست و او هم آلمانی است.
با داستان های «ارنست همینگوی» نمی توانم ارتباط بگیرم.]

22- در ارتباط با امریکائیان من هیچ کس را به اندازه ی «سامرست موآم» نمی پسندم. مخصوصا «لبه ی تیغ» [فرزان روز- 5000 تومان] موآم با ترجمه ی عالی مهرداد نبیلی. من رمان های او را خیلی خیلی می پسندم. خصوصا لبه ی تیغ را که یک شاهکار است. یک شاهکار به تمام معنا. 
23- ولی مثلاً «پایبندی های انسانی» [چشمه- 13000 تومان] او را هم می پسندم. گرچه تنها ترجمه ای که از این کتاب در زبان فارسی صورت گرفته، ضعیف است- ترجمه عبدالحسین شریفیان.
24- نه تنها رمان های او بلکه باقی نوشته های او را هم می پسندم. مثلا کتاب «حاصل عمر» [ثالث- 6800 تومان] او را  که واقعاً کتاب گرانقدری است. موآم از کسانی است که خیلی بین آثار او و خود او فاصله است. او از نظر زندگی شخصی، خیلی گرفتاری داشت. خیلی خیلی گرفتاری داشت. خیلی مشکلات اخلاقی و روانی داشت. اما رمان ها و نوشته های او واقعن عالی است.

25 تا 30- در فرانسه  من خیلی خیلی به «آندره ژید» علاقه مندم. مخصوصن همان «مائده های زمینی» [اساطیر- 4500 تومان] و «مائده های تازه» [نیلوفر- 5500 تومان] او را خیلی می پسندم. اگر چه «سکه سازان»[ماهی- 5900 تومان]، «درِ تنگ» [نیلوفر- 2400 تومان]، «اگر دانه نمیرد» [نیلوفر- 3500 تومان]، «دخمه های واتیکان» [اساطیر- 7000 تومان] را هم دوست دارم. اما هیچ کدام را به اندازه ی مائده های زمینی و مائده های تازه ی او دوست ندارم.

31 و 32- بعضی از آثار مارکز را دوست دارم. البته شاهکار مارکز را صد سال تنهایی [آربابان- 18500 تومان] می دانند ولی من این کتاب را دوست ندارم. اصلا نتوانستم با این رمان ارتباط برقرار کنم. به نظر من رئالیزم جادویی به افراطی ترین صورت در این کتاب وجود دارد. بهترین کار او همان «عشق سالهای وبا» [ققنوس- 12500 تومان] است و «گزارش یک قتل» [ماهی- 2500 تومان]. که من این دو کتاب را می پسندم و دوست دارم.

33 و 34- در امریکای لاتین من بیش از همه از «بورخس» لذت می برم. مخصوصا داستان های کوتاه و شگفت انگیز بورخس. مثل کتاب های «کتاب خانه ی بابل» [نیلوفر- 5500 تومان] و «به کتاب هایی که هرگز نخواهم خواند» [؟؟] همه ی داستان های کوتاه او را خیلی دوست دارم.

35- ویکتور هوگو را در قرن 19 فرانسه خیلی دوست دارم.

36- در میان نویسندگان فرانسوی یکی از محبوب ترینشان همان «روژه مارتن دوگار» است که رمان های «ژان باروا» [نیلوفر- 3100 تومان] و «خانواده ی تیبو» [نیلوفر- 45000 تومان] از اوست. که البته خانواده ی تیبو را خیلی بیشتر دوست دارم. کتاب «ژان باورا» ی او با ترجمه ی عالی منوچهر بدیعی است که خیلی این کتاب را دوست دارم.

37 و 38- در بریتانیا هیچ کس را به اندازه ی «جیمز جویس» دوست ندارم.  مثل رمان «چهره ی مرد هنرمند در جوانی» [نیلوفر- 9500 تومان]، و رمان «اولیس» اوکه به زبان فاسی ترجمه نشده است. خیلی خیلی جیمز جویس را دوست دارم.

39 و 40- در میان رمان های ایرانی من هیچ کس را به اندازه ی «علی محمد افغانی» دوست ندارم. و در میان آثار او مخصوصاً «شوهر آهو خانم» [نگاه- 23500 تومان] و بعد از آن «شادکامان دره ی قره سو» [نگاه- 16000 تومان]. این دو رمان بزرگ در کرمانشاه اواخر سلطنت رضاشاه و اوایل سلطنت محمدرضا شاه می گذرد. و من از نوجوانی که این دو رمان را خوانده بودم گمان می کردم که هنوز همان ساختمان ها و همان کوچه ها و همان هشتی ها وجود دارند. همیشه آرزو داشتم که کرمانشاه بروم از بس که به این دو رمان علاقه داشتم. 41 و 42- اما غیر از این دو کتاب «شلغم  میوه ی بهشته» [نگاه- 3500 تومان]، «دکتر بکتاش» [نگاه- 20000 تومان] و سایر داستان های او را هم می پسندم. البته «شوهر آهو خانم » او را ناقدان هم اثر طراز عالی ای می دانند. ولی من باقی آثار او را هم می پسندم. خصوصا «شادکامان دره قره سو».

43 تا 45- در میان خانم ها من زویا پیرزاد را از همه بیشتر دوست دارم. همه ی آثارش را می پسندم. یعنی سه اثر بزرگ او را. خصوصا کتاب «چراغ ها را من خاموش می کنم» [مرکز- 9200 تومان].

46- فریبا وفی را خیلی دوست دارم.

[عباس معروفی را من کمتر مجذوبش شدم و گمان می کنم همه ی آثارش را هم نخوانده باشم. مصطفی مستور را نه. بعضی از نوشته هاشو دوست دارم. اما یک نوع ایدئولوژیک اندیشی در او می بینم مخصوصاً در مشهور ترین کتاب او -روی ماه خداوند را ببوس [مرکز- 5600 تومان]- که مسئله ی شر را خیلی آبکی حل کرده است. به نظر من کتاب ارزشمندی نیست. اما بعضی از داستان های او را دوست دارم. روی هم رفته خیلی عمیق نیست.]

[من از نثر محمود دولت آبادی لذت می برم اما از محتوای آثار او نه. «کلیدر» [فرهنگ معاصر- 45000 تومان]، نثر خراسانی بسیار پاک و پیراسته ای دارد. خراسانی ها همیشه نثر بسیارعالی ای داشته اند. اما محتوای کلیدر را دوست ندارم. یا مثلن «سلوک» [چشمه- 5200 تومان] او را یا «ما نیز مردمی هستیم» [فرهنگ معاصر- 2300 تومان].]

47- گلی ترقی را خیلی دوست دارم. خیلی خیلی.

48- سیمین دانشور را نه به اندازه ای که معروف است. هم «سووشون»، هم «جزیره ی سرگردانی» [خوارزمی- 4000 تومان] هم «ساربان سرگردان» [خوارزمی- 2000 تومان]. خیلی جذب سیمین دانشور  نشدم. انگار باز هم روی هم رفته «سووشون» را بیشتر از آثار دیگر او می پسندم.

49- بوف کور [مرکز] را اصلا نمی پسندم. با اینکه بوف کور یکی از شاهکارهای ادبیات ایرانی قلمداد می شود.  من داستان های کوتاه صادق هدایت را خیلی بیشتر می پسندم. خیلی بیشتر.

[جلال آل احمد را خیلی نمی پسندم.  من از طرز نویسندگی اش خوشم می آید که در  کمترین عبارت بیشترین افاده را دارد.]

50- داستان های «احمدِ محمود» هم خیلی جالبند.

51- در میان مترجمان ما محمود اعتمادزاده که معروف به «به آذین» است و آثار رومن رولان را ترجمه کرده است، آثاری هم خودش نوشته که من آنها را خیلی می پسندم.  مخصوصاً نوشته ای که عنوانش هست «بر دریا کنار مثنوی» [جامی].

52- جبران خلیل جبران عمیق نیست اما می پسندم و جوانان ما اگر آثار او را مطالعه می کردند واقعا سود می بردند. البته «پیامبر» [روزنه- 10000 تومان] بهترین اثر اوست ولی «کریسمس در بیروت» [؟؟] او هم که داستان کوتاهی است خیلی عالی است. اما عمیق نیست. یک زیبایی و لطافتی در آثارش هست که نباید ما را بفریبد که گویا عمقی در آنهاست.

53- در  همین ژانر- یعنی ژانر جبران خلیل جبران- کسی به عمق تاگور ننوشته است. در این ژانر کسی به خوبی «تاگور» نیست.

[منبع اصلی گفتگو با مصطفا ملکیان: +] [منبع لینک ها و توضیحات کتاب ها: آدینه بوک، ویکی پدیا، کتابخانه ملی و آمازون]

دانلود جدول رمان های دوست داشتنی مصطفا ملکیان (لینک غیر مستقیم از سایت 4shared با فرمت پی دی اف *.pdf و حجم 383 کیلوبایت) 
  • امیرحسین مجیری

نظرات (۶)

تو مریضی پسر!! میخوام اولویت بندی کنم و هی بخرم .هی بخرم.میدونم که این یه تله بود.خیلی پست خوبیه.منتها این بابا رو نمیشناسم
پاسخ:
در مورد تله هم درست فکر کردی! این یه تله ی کاملن برنامه ریزی شده بود! هر وقت کتاب ها رو خریدی خبر بده که ازت بگیرمشون!
سلام. آقا متشکرم. این پست برای من مفیده، به خصوص که تعداد خیلی کمی رو که خوندم نظرم مثل ایشونه. احتمالا برای خوندن بیشتر در آینده از این لیست استفاده می‌کنم.
پاسخ:
ممنون که خوندید.
سلام. ممنون این پست از اون پستایی که کاربردش زیاده...مرسی
پاسخ:
ممنون از این که این پست رو خوندید.
داستایوسکی فوق العاده اس .عالیه .محشره .............دیگه چی بگم عمق سرمستی ام رو نشون بده؟
پاسخ:
من البته چیز زیادی ازش نخوندم متاسفانه.
داستا یوسکی .اصلاح شود لطفا .
  • هادی صدر
  • سلام
    مرسی

    پاسخ:
    لطف کردید که سر زدید
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی