وب نوشته های امیرحسین مجیری

کلمات کلیدی
پیوندها

بیایید با هم فکر کنیم-1: رنگ چیست؟

چهارشنبه, ۳۰ دی ۱۳۸۸، ۰۵:۱۷ ب.ظ
سلام.

می دانم که احتمالا این گونه مطالب جایگاهی در یک وبلاگ ادبی ندارند. اما از آن رو که هیچ جایی بهتر از این جا نیافتم و حال و حوصله ی مدیریت یک وبلاگ جدید را هم نداشتم، بنابر این کاملا طبیعی است (؟) که این جور مطالب را از این پس همین جا بنویسم.

رنگ چیست؟

رنگ نتیجه ی جذب و بازتابش انتخابی از قسمت مرئی شدت تابش ورودی از خورشید یا هر منبع مصنوعی نور است. علت "قرمز" بودن یک پیراهن این است که ماده ی رنگی موجود در آن، مولفه های آبی، سبز و زرد را جذب می کند. بنابر این سهم نسبی این مولفه ها روی نور بازتابیده شده، ناچیز بوده و مولفه ی قرمز به چشم می رسد. به همین ترتیب سبز بودن یک برگ ناشی از وجود یاخته های کلروفیل در آن است که به شدت نورهای قرمز و آبی را جذب کرده و نور سبز را باز می تاباند. سطحی سیاه به نظر می رسد که تمام تابش مرئی ورودی را جذب کند و هنگامی این سطح سفید نامیده می شود که تابش مزبور را بازتاباند. ولی باید در تفسیر این اثرات بصری دقت کافی مبذول داشت. به ازای شدت تابش ورودی داده شده، رنگ یک سطح لزوما ظرفیت کلی آن را به عنوان جاذب یا بازتابیده بیان نمی کند، زیرا ممکن است قسمت اعظم شدت تابش ورودی در ناحیه ی مادون قرمز قرار داشته باشد. برای مثال، یک سطح سفید مانند برف تابش مرئی را به شدت منعکس کرده ولی تابش مادون قرمز را جذب می کند و لذا در طول موج های بلند تقریبا رفتار جسم سیاه را از خود نشان می دهد.

پرسش:

۱- آیا متن بالا درست است؟

۲- آیا رنگ از ویژگی های یک موجودیت به شمار می رود؟

۳- آیا می توان رنگ یک جسم را تغییر داد؟

  • امیرحسین مجیری

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی