وب نوشته های امیرحسین مجیری

کلمات کلیدی
پیوندها
قبلن تصمیم داشتم فهرست دروس رشته مان را در وبلاگ بگذارم. به دلیل کمبود اطلاعات مربوط به این رشته به زبان فارسی در محیط اینترنت. با این حال این ترم ماجرایی پیش آمد که باعث شد زودتر دست به کار گذاشتن این فهرست شوم:

برای درس «روش تحقیق» در این ترم، باید طرح درسی (سیلابس) سه موسسه ی آموزش زبان فارسی را بررسی می کردم. با مشکلاتی برای به دست آوردن دروس این موسسه ها روبرو شدم و برخوردهای بعضن امنیتی و به دور از آداب علمی، که به نظرم رسید حداقل فهرست دروس دانشگاه خودمان را برای کسانی که نیاز دارند، بگذارم.

[اعداد داخل پرانتز در جلوی اسم هر درس، تعداد واحد آن درس را نشان می دهد.]

[دروسی را که زیر آن ها خط کشیده ام، در این ترم (ترم اول سال تحصیلی 1391-92) گذراندیم.]

1- دروس کمبود (پیش نیاز)

توضیح: گذراندن 16 واحد از دروس پیش نیاز اجباری است.

- مقدمات زبان شناسی (2)- ساخت زبان فارسی (2)- آشنایی با ادبیات معاصر فارسی (2)- زبان خارجه (2)- زبان فارسی دانشگاهی (2)- مروری بر تاریخ عمومی و تاریخ فرهنگ ایران (2)- بررسی تطبیقی فرهنگی (2)- مبانی روش تحقیق (2)- قواعد و متون عربی (2)- مفاهیم بنیادی در نحو (2)

2- دروس اجباری

توضیح: در صورت گذراندن کامپیوتر در دوره ی کارشناسی با نمره ی بالاتر از 12 منوط به ارائه ی ریز نمره، معاف می گردید.

آشنایی با اصول و مبانی کامپیوتر (2)

3- دروس پایه

تاریخ زبان فارسی (2)- آواشناسی و واج شناسی زبان فارسی (2)- ساخت واژه در زبان فارسی (2)- اصول و نظریه های آموزش زبان خارجی (2)- نحو زبان فارسی (2)- تهیه و تدوین مواد درسی 1 (2)- نظریه های ارزشیابی و کاربرد آن ها در زبان فارسی (2)- گونه های زبان فارسی (2)- اصول معنی شناسی (2)

4- دروس تخصصی

توضیح: پایان نامه مخصوص پژوهش محور، سمینار 1 و 2 مخصوص آموزش محور

تجزیه و تحلیل کلام و کاربرد شناسی زبان (2)- اصول و نظریه های آموزش زبان خارجی 2 (2)- تهیه و تدوین مواد درسی 2 (2)- تدریس عملی 1 (2)- زبان گفتاری معیار فارسی (2)- پایان نامه (4)- سمینار 1 مخصوص آموزش محور (2)- سمینار 2 مخصوص آموزش محور (2)

5- دروس اختیاری

توضیح: گذراندن شش واحد دروس اختیاری الزامی است.

سبک شناسی زبان (2)- رده شناسی زبان (2)- جامعه شناسی (2)- روان شناسی زبان (2)- ادبیات از دیدگاه زبان شناسی (2)- گویش های ایرانی (2)- تدریس عملی 2 (2)- زبان شناسی کاربردی (2)- روان شناسی آموزش (2)- سمینار زبان شناسی و زبان فارسی (2)- زبان شناسی مقابله ای (2)

  • امیرحسین مجیری

نظرات (۹)

wow.الان این چند واحد شد برادر؟یه سه چهار سالی می گذره که پاسش کنی .در ضمن این توصیه منو جدی بگیر ودر دروس اختیاری روانشناسی آموزش رو انتخاب نکن
پاسخ:
آره. مشکل بزرگ ما هم همینه که انقد زیاده این درسا! بهمون گفتند دو ساله تمومه اما نمی دونم والا! «روان شناسی آموزش» خوب نیس یعنی؟ اگه شما می گید که خب انتخاب نمی کنم.
عارضم خدمتتون که روانشناسی آموزش قدری مشکله .دانش جویان روانشناسی کمی باهاش مشکل دارن وخب این موضوع فردیه دیگه ممکنه برا شما سخت نباشه
پاسخ:
ممنونم که تذکر دادید.
سلام به نظر من وباتوجه به توانمندی شما کسی که در حوزه آموزش فعالیت میکنه باید دروس مرتبط با اون حوزه رو پاس کنه درست سخته ولی با توکل و چشتکار میتوانبد حتمن آن را انتخاب کنید .حتمن موفق میشوید . یا علی
پاسخ:
سلام
بله ان شا الله. با تجربه ی بیش تر به همین نتیجه ای که شما گفتید رسیدم. 
ممنونم
علی یارتون
سلام. من امسال92 ،همین رشته رو قبول شدم. به نظرت چطور رشته ای هست؟ شما که یک سال هم تجربش کردی؟
پاسخ:
سلام.
رشته ی خوبیه. هم جذابه و هم بازار کاری خوبی داره.
البته الان هر انتخابی که می خواستید کردید احتمالن اما به هر حال اگه این رشته رو انتخاب کردید، پشیمون نمی شید ایشالا.
 سلام ارشد زبانتشناسی همگانی آسانتره یا آزفا؟ دروس انگلیسی کدوم سختر وبیشتره؟ترا بخدا پیام نور سخته یا آزاد؟
پاسخ:
سلام.
هر دو تاش درس های انگلیسی داره. بستگی به خودتون داره. تو هر دو تاش می تونید موفق بشید. دیگه وضعتون از من که انگلیسیم چیزی در حد افتضاح بود که بدتر نیست!
من علامه خوندم از پیام نور و آزاد خبر ندارم.
تراخدا بگید کدوم رشته وکدام دانشگاه بیشتر طول مکشه؟
پاسخ:
بستگی به خودتون داره. 
هر چقدر بخواید می تونید طولش بدید. تا دو و نیم سال.
ممنونم. من امسال میخواهم در رشته شما کنکور بدهم ازتون یه راهنمایی میخواستم خواندن منابع پراکنده مثل کتاب های آقای باطنی حق شناس... بیشتر کمکم میکند یا کتابهای تست جامع؟
سلام من خیلی مشتاقم این رشته رو بخونم. کارشناسی مترجمی زبان انگلیسی خوندم . فکر کنم الان فارغ التخصیل شده باشین! ولی خب خیلی خوشم نمیاد بی غدار به اب بزنم.
سلام خسته نباشین
من امسال کنکور ارشد دادم و دارم انتخاب رشته میکنم
میشه یه کم در مورد بازار کار این رشته توضیح بدین؟
میدونم که به تلاش خود فرد بستگی داره 
ولی این طور نباشه که هیچ تلاشی برای پیدا کردن کار بی نتبجه باشه؟
لطفا راهنمایی کنید ممنون
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی