وب نوشته های امیرحسین مجیری

کلمات کلیدی
پیوندها

ترانه ی امروز به کجا می رود

پنجشنبه, ۲۶ ارديبهشت ۱۳۸۷، ۰۹:۴۲ ق.ظ
درباره ی دوره های تاریخی شعر فارسی گفته اند پس از مدتی که شعرهای عاشقانه رواج داشته است یک جریان قوی ادبی به سمت شعرهای ضد عاشقانه رفتند. یعنی اشعاری که در بدگویی و مذمت معشوق و با تکبر و غرور حرف زدن عاشق است. این جریان گرچه هیچ گاه جریان غالب شعر فارسی نشد اما به عنوان یک جریان قدرتمند مدت ها در میان شاعران رواج داشت.

به نظر می رسد که ترانه ی فارسی نیز مدتی است دچار این جریان شده است. (منظور از ترانه ی فارسی اشعاری است که خوانندگان با آهنگ می خوانند.) از اوائل رواج  ترانه ی فارسی عموما ترانه های عاشقانه در صدر بوده اند. اما مدتی است ترانه های ضدعاشقانه رواج بیش تری یافته اند و اگر نگوییم قوی تر از ترانه های عاشقانه حداقل به عنوان یک جریان قوی در کنار ترانه های عاشقانه در حال حرکت است. گرچه آغاز این گونه ترانه ها را به ترانه ی معروف"خیال نکن نباشی بدون تو می میرم" نسبت داده اند اما به نظر من اکنون این ترانه ها رواج بیش تری پیدا کرده اند و به احتمال قوی با گذر زمان رواج بیشتری هم خواهند یافت.

ترانه ی فارسی بعد از مدت ها ترانه سرایی برای معشوق و عشق مدتی است خسته از عشق شده و اظهار نفرت می کند و احتمالا پس از مدتی از این کار هم خسته می شود و به سیاسی سرایی روی می آورد.

چند نمونه از ترانه های ضدعاشقانه را بخوانید(با عرض تاسف بعضی از این ترانه ها بسیار ضعیفند.):

---- شانس---شاعر:افشین یداللهی---خواننده: احسان خواجه امیری------

دنبال کی می گردی/ عشق تو روبروته

هر چی دلت خواست بگو/ چه موقع سکوته

 

این روزا فرصت کمه/ پیش اومد از دست نده

وقتش اگه بگذره/ واسه دوتامون بده

 

چیزی نگفتی اما/ یه چیزایی فهمیدم

با یه سوال شروع کن/ جوابتو من میدم

 

دارم میام پا به پات/ این پا و اون پا نکن

تکلیف تو معلومه/ امروز و فردا نکن

 

شانس در هر خونه رو/ فقط یه بار می زنه

حالا ببین اومده و / وایساده جار می زنه

 

در رو اگه وا کنی/ خودش میاد تو خونه

خوب تا کنی قول میدم/ کاری کنم بمونه

 

دل تو دلم نیست به خاطر تو/ دل تو دلت نیست به خاطر من

از چی می ترسی هواتو دارم/ به من نگا کن حرفت رو بزن

---------------دیگه دیره--------همایون--------------------------------------------------------

از راهی که رفتی برنگرد که دیگه دیره/ آخه دلم یه جای دیگه گیر کرده اسیره

نیا پیشم ولم کن برو حوصله تو ندارم/ از ناز و ادات خسته شدم حالتو ندارم

یکی پیدا شده صد مرتبه از تو قشنگ تر/ یکی پیدا شده هزار دفعه از تو یه رنگ تر

یکی پیدا شده که قدر عشقم رو می دونه/ از توی چشام حرف توی دلمو می خونه

مث تو نیست که هر کاری کنم ایراد بگیره/ هر چی بش بگم حالیش نشه هیچی نگیره

اگه یه لحظه پیشش نباشم دلش می گیره/ منو دوستم داره عاشقمه واسم می میره

مث تو نیست که از عاشق شدن هیچی ندونه/ همه حرفای عاشقونه رو بازی بدونه

مث تو نیست که راست و چپ بره بگیره بهونه/بهونه های جور واجور بگیره از زمونه

----------------فکر می کنی عاشقم-------حمید عسکری----------------------------------------

به انتظار اون روزم/ تا تو رو من شکست بدم

بردنم رو جشن بگیرم/ اگه شده واسه یه دم

 

فکر می کنی عاشقتم/نه اصلا هم این طوری نیست

دارم روزا رو می شمارم/واسه یه انتقام بیست

 

نه این که تیزی بکشم/یا که بیام داد بزنم

اینا توی کار ما نیست/حتی اگه قات بزنم

 

کلاس کار من یکه/چشم حسود بترکه

حال می گیرم بی حرف پیش/نمی ذارم خون بچکه

 

به شرطی که...نمی شم/روی تو رو کم می کنم

با یه رفاقت دیگه/زخمامو مرهم می کنم

  • امیرحسین مجیری

نظرات (۲)

÷یش بینی قشنگی بود ولی امیدوارم اینگونه نباشد !!!
موفق باشی
اممممممم! ها؟ آره خوب . شاید!
حالا اکشال نرره! بذا ملت شاد باشن.خودشون خوش خوشی . خوش میشن!
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی